Bedre skoler i Frederikssund Kommune

Styrket juniormesterlære i Frederikssund Kommune

Ambitiøs plan for bedre skoler i Frederikssund: tidlig indsats, faglig løftestrategi, praktik og efteruddannelse for lærere. Handling nu for færre, der dumper i dansk og matematik.

Bedre skoler i Frederikssund Kommune

Frederikssund fortjener skoler hvor alle børn lærer dansk og matematik på et niveau, så de kan gennemføre ungdomsuddannelse eller vælge en praktisk vej med selvtillid. Her er en konkret, lokal og handlingsorienteret plan der adresserer den nuværende udfordring med næsten 15 % af en årgang, der ikke består dansk og matematik.


Mine mål

  • På kort sigt (1–2 år): Reducer andelen, der ikke består dansk og matematik, med 30%. ved mentorordninger og ekstra hjælp.
  • På mellemlang sigt (3–5 år): overgangen til praktiske ungdomsuddannelser skal øges, og færre familier vælger privatskole af pædagogisk årsag.
  • På lang sigt (5+ år): Et robust, inkluderende skolesystem med høj faglig standard og stærk vejledning til erhvervsrettede forløb med god trivsel for både elever og lærere.

Fem indsatsområder og konkrete tiltag

Forebyggende tidlig indsats
  • Kortlægning af læringsniveau ved skolestart; screening af sprog- og talforståelse i 0.–2. klasse.
  • Tidlig intensiv støtte: små hold og målrettet læse-/matematikforløb inden for 3 måneder efter identifikation.
  • Styrkede pædagogiske ressourcer i indskolingen; flere lærertimer til tidlig individuel opmærksomhed.
Målrettet faglig løftestrategi
  • Faglige forløb i modulform: supplerende modulforløb i dansk og matematik for 4.–9. klasse, med klare læringsmål og hyppig evaluering.
  • Læringsmål offentligt tilgængelige: tydelige mål pr. klassetrin så forældre og lærere kan følge udviklingen.
  • Læringsdata bruges aktivt: månedlige faglige statusrapporter for skoler med mulighed for hurtig omprioritering af ressourcer.
Flere praktiske og erhvervsrettede spor
  • Styrket samarbejde med lokale virksomheder og erhvervsskoler: praktikforløb og opstartskurser i folkeskolens overbygning.
  • Praktisk-matematik og faglig læsning: anvendelsesorienterede moduler der forbinder matematik og dansk med håndværk og produktion.
  • Erhvervsvejledning tidligt: karrierevejledning fra 7. klasse, virksomhedsbesøg og mentorforløb.
Lærerkompetencer og professionelle læringsfællesskaber
  • Obligatorisk efteruddannelse i fagdidaktik for dansk og matematik hvert 2. år.
  • Fælles planlægningsdage på tværs af skoler; deling af best practice og succesforløb.
  • Fokus på feedback-kultur: træning i effektive elevfeedback-metoder som forbedrer læringsudbyttet.
Involvering af forældrebestyrelse og lokalsamfund
  • "Forældreværelse" på skolerne: tilbud om korte, praksisnære workshops i hvordan du støtter dig barn?
  • Mentorer og frivillignetværk til lektiehjælp koordineret med f.eks. frivillige pensionister.
  • Årlig offentlig skoleindsigt: oversigt over resultater, tiltag og lokale partnerskaber så tillid styrkes.

Implementeringsplan (færdiggøres i faser)

  1. Pilotfase (6–12 måneder): 2–3 skoler vælger tidlig screening, intensiv støtte og praktikforløb som pilot.
  2. Skalering (12–36 måneder): evaluér pilot, udrul succesfulde moduler til alle skoler, udbyg vejledningstilbud.
  3. Konsolidering (36+ måneder): fast finansiering af effektive tiltag, løbende efteruddannelse og permanent skole–erhverv samarbejde.

Budgetprioritering — korte, realistiske investeringer

  • Prioritér: ekstra undervisningstimer i indskoling; efteruddannelse; etablering af praktikpladser; koordination af forældrehuse.
  • Søg: regionale uddannelsesmidler, partnerskaber med lokale virksomheder, puljemidler til tidlig indsats.

Hvad skaber hurtig effekt

  • Tidlig screening og hurtig, målrettet støtte.
  • Praktiske læringsforløb der øger relevans og motivation.
  • Målrettet efteruddannelse af lærere i fagdidaktik.

Bedre skoler i Frederikssund Kommune